The effect of mind power on success | قدرت ذهن

قدرت ذهن: چگونه ذهن شما می‌تواند به شما در رسیدن به موفقیت کمک کند؟

قدرت ذهن به مجموعه‌ای از توانایی‌های فکری و عقلانی انسان اطلاق می‌شود که شامل حافظه، توجه، تفکر خلاق، حل مسئله و تصمیم‌گیری است. این توانایی‌ها به انسان کمک می‌کند تا اطلاعات و تجربیات خود را به خوبی مدیریت کند و در مواجهه با چالش‌های زندگی بهترین تصمیمات را بگیرد.

موفقیت در زندگی به معنای دستیابی به اهداف و خواسته‌های شخصی است. قدرت ذهنی بالا کمک می‌کند تا افراد به خلاقیت‌های بیشتری دست یابند، بهترین راه‌ها را برای حل مشکلات پیدا کنند و در نهایت به موفقیت‌های بیشتری دست یابند.

قدرت ذهنی و توانایی‌های فکری افراد نقش مهمی در شکل‌گیری مسیر زندگی و موفقیت‌های آن‌ها دارد. در این مقاله به بررسی تاثیر قدرت ذهن در موفقیت افراد پرداخته و روش‌هایی برای بهبود این توانایی‌ها ارائه می‌دهیم.

 

مزایای افزایش قدرت ذهن و تمرکز چیست

همانطور که ذکر شد افزایش قدرت ذهن انسان منجر به افزایش قدرت تمرکز نیز می شود، این افزایش نیرو و قدرت مزایایی به همراه داشته که در این جا مشاهده می کنید:

 

  •  احساس کنترل بیشتر با قدرت تمرکز ذهن

افزایش قدرت تمرکز به معنی توجه بیشتر به برنامه، اهداف و توانایی در کنترل مواردی است که در زندگی منجر به حواس پرتی می‌شود. البته بدیهی است که عوامل حواس‌پرتی همچنان وجود داشته و تاثیر می‌گذارد اما شما برای آن آماده هستید.

 

  •  مثبت بودن با قدرت تمرکز و ذهن

افراد با افزایش قدرت ذهن و کنترل آن اعتماد به نفس و عزت نفس بیشتری کسب کرده و به مثبت اندیشی دست می‌یابند. بنابراین این افراد تمرکز لازم برای انجام کار‌ها و رسیدن به اهداف را داشته که این خود منجر به مثبت‌اندیشی بیشتر می‌شود زیرا با رسیدن به اهداف توسط قدرت ذهن فرد به توانایی‌های خود ایمان می‌آورد.

 

قدرت ذهن، افكار و ضمير ناخوداگاه

قدرت ذهن از توجه، تصاویر ذهنی و افکار شما تشکیل شده است. افکار انرژی دارند و اگرچه ظریف و نامرئی هستند، اما می توانند بر واقعیت تأثیر بگذارند. درست مانند باد که نامرئی است، اما می تواند قدرتمند باشد، ذهن و افکار شما نیز چنین هستند.

قدرت افکار یک قدرت خلاق است. افکار مانند ویدیویی هستند که روی صفحه ذهن شما پخش می شود. آنچه در آنجا بازی می کنید، نوع زندگی و تجربیاتی را که با آنها ملاقات می کنید تعیین می کند. برای ایجاد تغییرات در زندگی خود، باید ویدیویی متفاوت را پخش کنید، ویدیویی که بیشتر دوست دارید.

قدرت ذهن، قدرتی خارق‌العاده است كه شما می‌توانید آن را تقویت کنید و از آن برای ایجاد تغییرات در زندگی خود استفاده کنید؛ همچنین می توانید بر ذهن دیگران نيز تأثیر بگذارید.

افکار مانند دانه هستند. آنها تمایل طبیعی به رشد، قدرتمند شدن و تجلی در زندگی شما را دارند، اگر با توجه آنها را تغذیه کنید و اجازه دهید رشد کنند به گياهاني سالم و قوي تبديل مي‌شوند. توجه، علاقه و اشتیاق شما چیزی است که آنها را قدرتمند می کند. اگر نسبت به یک فکر خاص بی‌علاقگی نشان دهید، آن فکر قدرت نمی گیرد و قدرتمند نخواهد بود.

افکار می‌توانند بر ضمیر ناخوداگاه شخص تأثیر بگذارند. ضمیر ناخوداگاه به طور کلی بیشتر از آنچه که ما فکر می‌کنیم، در تصمیم‌گیری‌های ما دخیل است و تحت تأثیر عواملی مانند تجربه‌های گذشته، باورها، ارزش‌ها، رفتارها و افکار قرار دارد.

افکار می‌توانند از طریق تحریک ضمیر ناخوداگاه، بر رفتار و عملکرد شخص تأثیر بگذارند. به عنوان مثال، اگر یک شخص باور داشته باشد که نمی‌تواند در یک کار خاص موفق شود، این باور ممکن است به صورت ناخوداگاه، مانع از انجام آن کار شود.

از طرف دیگر، افکار و قدرت ذهن می‌توانند به عنوان ابزاری برای تغییر ضمیر ناخوداگاه به‌کار رود. با تمرین و تحریک قدرت ذهن، می‌توان باورها و افکار منفی را تغییر داده و بر روی ضمیر ناخوداگاه تأثیر گذاشته و رفتار و عملکرد خود را بهبود داد.

تمرین قدرت ذهن می‌تواند بهبود ضمیر ناخوداگاه را به دنبال داشته باشد. ضمیر ناخوداگاه به طور کلی بیشتر از آنچه که ما فکر می‌کنیم، در تصمیم‌گیری‌های ما دخیل است و تحت تأثیر عواملی مانند تجربه‌های گذشته، باورها، ارزش‌ها، رفتارها و افکار نهفته در ناخوداگاه قرار دارد.

تمرین قدرت ذهن مانند مدیتیشن، تمرین تمرکز و بازی‌های ذهنی می‌توانند به کنترل ضمیر ناخوداگاه کمک کنند. تمریناتی مانند خودآگاهی و تحلیل خود، درک عواملی که رفتار و عملکرد ما را تحت تأثیر قرار می‌دهند، و تغییر این عوامل می‌تواند به بهبود ضمیر ناخوداگاه کمک کند

راه های کنترل و مدیریت ذهن

 

ما می توانیم ذهن خود و دیگران را کنترل کنیم. شاید درک این جمله برای شما کمی سخت باشد؛ اما حقیقت دارد. شما باید به خودتان باور داشته باشید که تنها کسی هستید که می توانید ذهنتان را تغذیه کنید و آن را مدیریت نمایید. شما هستید که تعیین می کنید چه چیز هایی در ذهن باقی بماند و چه چیزهایی را فراموش کنید. این خودتان هستید که مشخص می‌کنید، ذهنتان محل پرورش افکار مثبت باشد یا منفی.

قدرت ذهن فراتر از حد تصور ماست. تا به حال شده چیزی را با تمام وجودتان بخواهید و به راحتی آن را به دست بیارید؟ این خواستن، دارای انرژی است که به کائنات فرستاده می‌شود. این انرژی مثبتی که کائنات از شما دریافت می‌کند باعث می شود، شما به آنچه که می‌خواهید برسید.

از این موضوع مطمئن باشید که اگر روزانه به افکار منفی فکر کنید، برایتان اتفاقات بدی میفتد. مثلا روزی که انرژی ندارید و مسائلی باعث ناراحتی شما شده است، این انرژی منفی بر روی مابقی روز شما هم تاثیر می گذارد و اتفاقات بدتری را برای شما به وجود می آورد. پس قدرت بی اندازه ذهن را دسته کم نگیرید.

8 راهکار برای مدیریت ذهن

به خودتان اطمینان داشته باشید و باور کنید که می توانید تغییر کنید

اگر به خودتان و استعدادهایتان باور نداشته باشید نمی‌توانید موفقیتی که می‌خواهید را به دست آورید. پس به خودتان باور داشته باشید و آمادگی لازم را برای رویارویی با مسائل و مشکلات به دست آورید. شیوه تفکر خود را تغییر دهید، تفکرات مثبت را به سمت خود بیاورید و از فکر کردن به افکار منفی خودداری کنید.

  • مديريت كردن ذهن و متوقف کردن افکار منفی را بیاموزید 

برای همه ما پیش آمده که وقتی بهترین حال را داریم، خیلی غیر منتظره افکار منفی به سراغمان می‌آید. افکاری مثل نکند اتفاقی بیفتد، نکند خنده‌های ما به گریه تبدیل شود و… . برای اینکه این افکار منفی را که ناخواسته به سراغمان آمده اند کنترل کنیم می توانیم از راهکار‌های زیر استفاده نماییم.

شما باید به بدترین حالت ممکنی که احتمال دارد پیش بیاید فکر کنید. شاید کمی غیر عادی باشد؛ اما بهترین راه حل است. ما وقتی به بدترین حالتی که ممکن است پیش بیاید، فکر می کنیم، راه های مدیریت آن شرایط هم به ذهن مان می رسد؛ در نتیجه خود را در آن موقعیت تصور می کنیم که در حال کنترل و مدیریت آن هستیم. این راهکار باعث کاهش نگرانی‌های شما می‌شود و به شما در بهتر کنترل کردن ذهنتان کمک می کند و می توانید قدرت ذهن را به دست بگیرید.

راه دیگر کنترل ذهن این است که برای نگرانی‌هایتان وقت بگذارید. مدت زمانی را در طی روز به فکر کردن در مورد نگرانی هایتان، اختصاص دهید. با این کار خیالتان راحت است که به اندازه کافی برای آن وقت گذاشته‌اید. این راه می‌تواند به شما در کنترل افکارتان بسیار کمک کند و نگذارد که شما ناخواسته به آنها فکر کنید.

شما می‌توانید به پیاده روی بروید و یا ورزش کنید و ذهنتان را از نگرانی‌ها رها سازید. در هنگام ورزش و پیاده‌روی، ذهن به شما کمک می کند که کمتر به مسائل استرس‌زا فکر کنید و بیشتر بتوانید ذهنتان را کنترل نمایید.

  • آنچه در حال کنترل آن هستید را دوباره ارزیابی کنید- در مورد توانایی‌های خودتان خوشبین باشید

دیدگاه‌هایی را که با آنها در حال مبارزه هستید، تغییر دهید. بدین گونه که مثلاً اگر کمی اضافه وزن دارید و تمایلتان به غذا زیاد است؛ اما نمی خواهید غذا بخورید، باید تصور کنید که از غذا خوردن متنفر هستید و یا غذا را به چیز‌های سمی تشبیه کنید. این کار باعث می شود که کمتر به خوردن غذا تمایل داشته باشید و بتوانید خودتان را کنترل نمایید.

  • از شخصی‌سازی دوری کنید

شخصی سازی یکی از تله‌های فکر به حساب می آید که فرد را وادار می کند مسئولیت کاری را بر عهده بگیرد که از کنترلش خارج است. به عنوان مثال همسرتان در یک حادثه رانندگی تصادف می‌کند و شما می‌گویید که تقصیر من است که چنین اتفاقی افتاده. این اتفاق از کنترل شما خارج بوده؛ اما شما مسئولیت آن را پذیرفته‌اید.

برای اینکه از شخصی‌سازی دور باشید باید منطقی فکر کنید و سوالاتی را از خودتان بپرسید. مثلا من در محل وقوع تصادف نبودم پس کاری از دستم بر نمی‌آمد که انجام دهم. این راهکار به شما کمک می کند که بتوانید ذهنتان را کنترل کنید و قدرت ذهن را به دست بگیرید.

  • تجربیات منفی ذهنتان را متوقف کنید

تجربیات منفی و ارتباط دادن آنها با اتفاقاتی که در آینده قرار است برایمان به وقوع بپیوندد، کار اشتباهی است. به عنوان مثال افرادی که مشکلات روحی مثل افسردگی دارند، با خودشان می گویند، بدبیاری و بدبختی از کودکی با من بوده و برای همیشه هم خواهد ماند. این را بدانید که سرنوشت شما دست خودتان است، شما هستید که تصمیم می گیرید، حالتان خوب باشد یا بد، بخندید یا گریه کنید. در نتیجه نباید خودتان را دسته کم بگیرید و با تلاش، آینده را تغییر دهید و انگیزه ساختن آینده‌ای فوق‌العاده را همیشه در خود تقویت کنید. اگر کودکی، سختی داشتید، قرار نیست آینده سختی نیز داشته باشید؛ چرا که آینده را خودتان می‌سازید. تجربیات منفی گذشته را کنار بگذارید و اهداف جدیدی را برای رسیدن به موفقیت انتخاب نمایید تا بتوانید قدرت ذهن را به‌دست بگیرید.

  • از نتیجه‌گیری‌های شتاب‌زده ذهن خودداری کنید

نتیجه‌گیری‌های شتاب‌زده و بدون فکر نیز یکی از اشتباهاتی است که مدیریت ذهن را مختل می‌کند. ممکن است افکاری به ذهنتان برسد که مدارکی برای ثابت کردن آن نداشته باشید. این موضوع تقریبا نزدیک به مبحث قضاوت کردن است. به عنوان مثال ممکن است شما بدون اینکه شواهدی داشته باشید، بگویید که فلان نفر به شما احساس خوبی ندارد. شما برای جلوگیری از نتیجه‌گیری‌های شتاب‌زده باید در مورد آن مسئله بیشتر فکر کنید، سوالاتی از خودتان بپرسید و به دنبال شواهد و مدارک لازم برای اثبات آن باشید. این کار باعث می شود که شما بهتر بتوانید ذهنتان را مدیریت کنید.

  • فاجعه‌سازی یکی از موانع مدیریت ذهن می‌شود

فاجعه‌سازی بدین معنی است که شما به یک موضوع بیش از آنچه که اهمیت دارد، اهمیت می دهید. این کار باعث می شود که آن مسئله را در ذهن خود بزرگ کنید و نتوانید کنترل ذهنتان را در دست بگیرید. برای اینکه بتوانید این مشکل را حل کنید و کنترل ذهنتان را به دست بگیرید باید افکار خود را مثبت کنید.

شعار انگیزشی

 انگیزه یکی دیگر از قدرت‌های ذهنی و عاطفی است که برای دستیابی به موفقیت به آن نیاز دارید. اگر انگیزه کافی نداشته باشید چگونه می‌توانید به چیزی برسید؟ برای افزایش انگیزه و اشتیاق خود، اغلب به هدف خود فکر کنید؛ به اینکه چگونه زندگی شما را تغییر خواهد داد. انجام این کار باعث تقویت انگیزه شما می‌شود.

افکار شما که بخشی از ذهن شما هستند دارای قدرت هستند. افکاری که اغلب به آنها فکر می کنید تمایل به تحقق دارند.

اگر انرژی ذهنی خود را روز به روز روی همان افکار یا تصاویر ذهنی بریزید، آنها قوی‌تر و قوی‌تر می‌شوند و در نتیجه بر نگرش، انتظارات، رفتار و اعمال شما تأثیر می‌گذارند.

این افکار و تصاویر ذهنی حتی می‌توانند به طور ناخودآگاه توسط افراد دیگر درک شوند و سپس محتمل است كه به شما کمک كنند و یا فرصت‌هایی ارائه دهند.

افکار شما همچنین می‌توانند چیزی را ایجاد کنند که معمولاً تصادف نامیده می‌شود. آنها می‌توانند رویدادها، موقعیت‌ها و فرصت‌های مرتبط را به زندگی شما جذب کنند.

توجه داشته باشيد كه هر فکری به واقعیت تبدیل نمی‌شود. یک فکر باید اغلب تکرار شود و از آرزو اشباع شود تا به حقیقت بپیوندد.

تردیدها، ترس‌ها و نگرانی‌ها، چیزی را که با قدرت ذهن خود می‌سازید، از بین می‌برند. این بدان معنی است که شما باید ذهن خود را از افکار منفی و شک و تردید پاک کنید. ممکن است موافق نباشید که این امکان‌پذیر است، شما با آموزش مناسب و همچنين با مطالعه مقالات و کتاب ها مطالب مفيدي در اين باره پیدا کنید.

کشف قدرت ذهن برای موفقیت با تصوير سازي و تجسم

اگر خواهان موفقیت هستید، باید مدعی آن باشید. ذهن قوی چیزهایی را که در زندگی می‌خواهید جذب می‌کند. این قدرت ذهن از طریق تجسم امکان پذیر است.

تجسم یک تکنیک موثر است که توسط افراد موفق برای ایجاد نتایج مورد نظرشان استفاده می‌شود. این تمرین به افراد موفق کمک کرده است که نتایج مثبتی کسب کنند. آنها از این طریق زندگی مورد نظر خود را با انجام یک هدف در یک زمان با اطمینان (به توانایی های خود) و تمرکز (در زمان حال) ایجاد کرده‌اند. تجسم به شما امکان می‌دهد تمرکز کنید و افکار خود را به سمت آنچه می‌خواهید هدایت کنید. افراد مثبت‌اندیش هر روز افکار خود را به سمت هدف نهایی هدایت می کنند.

متأسفانه، بسیاری از ما هنوز به کشف، تمرین و استفاده از تجسم به نفع خود نرسیده‌ایم. ما نمی‌دانیم که ثروتمندان، مخترعان، ورزشکاران و بقیه قدرتمندترین افراد جهان نتایج مطلوب خود را تجسم کرده‌اند.

با تجسم رویاهای خود به گونه‌ای که گویی در حال حاضر اتفاق افتاده است، می‌توانید سریعتر به رویاها و اهداف خود برسید. بیایید ببینیم که تجسم چه مزایایی برای ما دارد:

برای این تمرین ذهنی، نیازی به صرف زمان زیادی ندارید. تنها چیزی که نیاز دارید چند دقیقه خلوت و ارامش است. ایده‌آل‌ترین زمان برای تجسم زمانی است که شما بیشترین آرامش را دارید، مانند هنگام بیدار شدن از خواب، بعد از نماز، هنگام مدیتیشن یا قبل از خواب.

این تکنیک تجسم ساده و در عین حال قدرتمند با ایجاد یک عکس یا تصویر از خود، درموقعيتي است كه دوست داريد باشيد. به عنوان مثال، شما آرزوي این خانه رویایی را دارید. حالا بياييد با آن در پس زمینه ذهنتان عکسی از خود بگیرید که انگار مال شماست.

شاید رویای دیدن شفق قطب شمال را دارید. یک عکس از شفق قطبي را از اینترنت چاپ کنید، یک عکس از خودتان ببرید و آن را در عکس شفق‌ها كنار آنها قرار دهید. آن را جلوي چشمان خود (در معرض ديدتان) قرار دهید.

برای هر هدف، یک تصویر یا عکسی بسازید که نشان‌دهنده‌ی آن هدف باشد. شما می‌توانید این تمرین را برای تمام جنبه‌های زندگی خود انجام دهید. برای هر هدفی مانند یادگیری یک مهارت جدید، شروع یک حرفه، تجارت، مدیریت امور مالی و غیره، نمایش بصري مناسبش را ايجاد كنيد.

اگر در حال حاضر روی چند هدف کار می کنید يا به عبارتي چندين رويا داريد هر یک از آنها را در یک کارت فهرست بنویسید و همیشه آنها را با خود ببرید. هر روز صبح،  از كنار آن اهداف عبور کنید و چشمان خود را ببندید در حالی که تصور می کنید به ان هدف رسيده ايد و اين كار را تکرار کنید.

تجسم علاوه برتصور رسيدن به اهداف مطلوب ما، ذهن مضطرب ما را نیز ساکت می‌کند و عملکرد ما را از طریق افزایش تمرکز و اعتماد به خود بهبود می‌بخشد.

تجسم رسیدن به هدف، در واقع به شما کمک می‌کند تا به یک وضعیت ذهنی مثبت برای خودتان دست پیدا کنید. این عمل باعث افزایش اعتماد به نفس و ارتقای انگیزه شما می‌شود. در نتیجه، شما با انجام تمرین تصویرسازی و تجسم، می‌توانید اضطراب و استرس خود را کاهش داده و بهترین نتیجه را در رسیدن به اهداف خود بدست آورید.

از طرف دیگر، تجسم و تصویرسازی ذهنی می‌تواند به عنوان یک ابزار موثر برای کاهش اضطراب و استرس در مواقع ناگهانی نیز مورد استفاده قرار گیرد. اگر در موقعیتی احساس استرس و اضطراب می‌کنید، می‌توانید به تصویرسازی و تجسم روی صحنه‌ای مطلوب و آرامش بخش بپردازید. این کار باعث ایجاد حالت آرامش و رضایت در ذهن شما می‌شود و به کاهش استرس و اضطراب شما کمک می‌کند. با وجود زندگی پرمشغله‌مان، پس از یک روز پر‌استرس طولانی، ريلكس كردن برایمان سخت است و يا حتی زمانی که وقت خواب است، برای بسیاری از ما ارامش امادگي براي خواب یک چالش بزرگ است، تجسم می تواند به شما کمک کند آرام شوید.

چند نقل قول از این نویسندگان در خصوص قدرت ذهن

«ما همیشه به هر چیزی که بیش از همه به آن فکر می کنیم، به آن اعتقاد داریم، در عمیق‌ترین سطح انتظار داریم و واضح ترین تصور را داریم وارد زندگی خود می کنیم.» شکتی گاواین

«تصور آنچه می‌خواهید به گونه‌ای که گویی از قبل وجود دارد، دری را برای اجازه دادن به آن باز می کند.» شکتی گاواین

«فکر یک نیرو است – مظهر انرژی – دارای قدرت جذب آهنربا مانند.»-ویلیام واکر اتکینسون

«اگر از آنچه به شما می آید راضی نیستید، دست به کار شوید و نگرش ذهنی و حالات روحی خود را تغییر دهید و به تدریج شاهد تغییری خواهید بود.» ویلیام واکر اتکینسون

«هر فکری یک علت است و هر شرایطی یک معلول است. افکارت را عوض کن و سرنوشتت را عوض کن.» جوزف مورفی

«ذهن خود را با مفاهیم هماهنگی، سلامتی، صلح و اراده خوب مشغول کنید و شگفتی‌هایی در زندگی شما اتفاق می افتد.» جوزف مورفی

«هیچ محدودیتی برای ذهن وجود ندارد، مگر آنهایی که ما به آن اذعان داریم، هم فقر و هم ثروت زاییده فکر هستند.»-ناپلئون هیل

«هر چیزی که ذهن شما بتواند تصور و باور کند، می‌تواند به آن برسد.-»ناپلئون هیل


نتیجه گیری

تحقیقات نشان می‌دهد که قدرت ذهن می‌تواند تأثیر قابل توجهی در موفقیت افراد داشته باشد. افراد با قدرت ذهن بالا معمولاً در موقعیت‌های فشار ذهنی و استرس، بهتر عمل می‌کنند و به راحتی از چالش‌های روزمره عبور می‌کنند. همچنین، این افراد بهتر می‌توانند تمرکز کنند، بهبود حافظه خود را تجربه کنند و بهترین استفاده را از ذهن خود برای حل مسائل و اتخاذ تصمیمات درست بکيرند.

علاوه بر این، قدرت ذهن می‌تواند نقش مهمی در ایجاد روحیه مثبت و افزایش اعتماد به نفس داشته باشد. افراد با قدرت ذهن بالا عموماً به اهداف خود پایبند هستند و در مواجهه با موانع و چالش‌ها به دنبال راه‌حل‌های خلاقانه می‌گردند. این ویژگی‌ها می‌تواند به عنوان یکی از اصلی‌ترین عوامل موفقیت افراد در زندگی شناخته شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *