روش‌های بازاریابی محتوایی

انواع بازاریابی محتوایی | 19 روش مؤثر در بازاریابی محتوایی را بشناسیم

با انواع بازاریابی محتوایی چقدر آشنا هستید؟ در ادامه به طور جزئی به شرح ۱۹ روش از تکنیک‌های بازاریابی محتوایی می‌پردازیم.

در گذشته، با یک شرکت بازاریابی دیجیتال برای فروش محصولات همکاری می‌کردم. شیوه‌ی کارم این‌گونه بود که برای انواع محصولات نامی انتخاب می‌کردم که امکان جست‌وجوی آن‌ توسط کاربران بالا باشد. شرح کامل محصول به علاوه‌ی نقاط مثبت و منفی آن را می‌نوشتم. از محتوای تصویری با کیفیت خوب استفاده می‌کردم. به پرسش‌های مخاطبان با حوصله پاسخ می‌دادم. با انجام این کارها، روزبه‌روز، بر میزان فروش افزوده می‌شد. به این شیوه‌ی بازاریابی، بازاریابی محتوایی می‌گویند. به دلیل این که کارآمدی این شیوه‌ی بازاریابی برای خودم ثابت شده، تصمیم گرفتم مطالبی درباره‌ی بازاریابی محتوایی و انواع بازاریابی محتوایی با شما به اشتراک بگذارم.

بازاریابی محتوایی چیست؟

به بازاریابی توسط تولید محتوا، بازاریابی محتوایی می‌گوییم. در بازاریابی محتوایی با توجه به تخصص‌تان محتوای مفید و صادقانه تولید و انتشار می‌کنید. هنگامی که با محتوای‌ خود نیاز‌ها، پرسش‌ها و مشکلات مخاطبان را رفع می‌نمایید، آن‌ها به شما اعتماد می‌کنند. به مرور بر میزان مخاطبان‌ و در نتیجه، مشتریان‌تان افزوده می‌شود. همچنین باید استراتژی‌تان به گونه‌ای باشد که مشتری‌ها را به مشتری دائمی و طرفداران برند خود تبدیل کنید. در این صورت است که مشتریان‌، شما را به دیگران نیز معرفی می‌کنند. اینگونه با گذشت زمان برندتان مشهور‌تر می‌شود. خلاصه که روش‌های بازاریابی محتوایی بسیار متنوع است. شما می‌توانید از پست‌های وبلاگی، شبکه‌های اجتماعی، اینفوگرافیک‌ها، پادکست‌ها، کتاب‌های الکترونیک و… استفاده نمایید که در ادامه به طور جزئی به شرح ۱۹ نوع بازاریابی محتوایی می‌پردازیم.

چرا بازاریابی محتوایی یک شیوه‌ی موثر است؟

فرض کنید در حال دیدن سریال مورد علاقه‌تان هستید که درست در لحظه‎‌ی حساس، سریال قطع و تبلیغات پخش می‌شود. در بیشتر مواقع چه می‌کنید؟ احتمالن شما هم در اغلب موارد به تبلیغات توجه نمی‌کنید و می‌روید به کار‌های‌ دیگر خود می‌رسید یا شاید هم موبایل‌تان را چک کنید. در تبلیغات، شما به سراغ مخاطب می‌روید اما در بازاریابی محتوایی برعکس است. مخاطب در زمان دلخواه خود با جست‌و‌جو درباره‌ی نیازش شما را می‌یابد. یکی از دلایل اثربخشی بازاریابی محتوایی همین وجه تمایز است. شما با انتشار محتوای مفید به کمک انواع بازاریابی محتوایی به نیاز مخاطب پاسخ می‌دهید و برای او ارزش ایجاد می‌کنید؛ در نتیجه، به مرور بر ترافیک وبسایت و شبکه‌های اجتماعی‌تان افزوده خواهد شد و رشدی صعودی در کسب‌وکارتان تجربه خواهید کرد.

بازاریابی محتوایی چگونه انجام می‌شود؟

آموزش بازاریابی محتوایی بسیار گسترده است؛ اما به طور کلی در انواع بازاریابی محتوایی باید اقداماتی در جهت دستیابی به موفقیت انجام داد:

اهداف‌تان را مشخص نمایید

ابتدا باید اهدافتان را مشخص کنید. هدف اصلی‌تان چیست؟ افزایش ترافیک، جذب مشتریان بیشتر، تبدیل مشتریان به هواداران برندتان یا…؟ اهداف‌تان را با توجه به اولویت‌شان بنویسید تا بتوانید برای‌شان از بهترین استراتژی و انواع بازاریابی محتوایی استفاده کنید.

پرسونای مخاطب طراحی کنید

پس از مشخص کردن اهداف‌تان، باید مخاطبان و نیازهای‌شان را شناسایی کنید. هر محصول یا خدمتی، مخاطبان خاص خود را دارد. محتوایی موفق می‌شود که برای مخاطب هدف‌تان تولید شود. بنابراین با توجه به نوع مخاطبان‌ باید بهترین شیوه‌های بازاریابی محتوایی را انتخاب کنید. به این منظور، برای هر گروه از مخاطبان‌‌، یک شخص را در ذهن‌ خود به عنوان نماینده‌ی همه‌ی آن‌ها در نظر بگیرید. سپس درباره‌ی این شخص و نیاز‌هایش به طور کامل بنویسید. به این کار، طراحی پرسونای مخاطب می‌گویند. پس از طراحی پرسونای مخاطب به طور ویژه برای آن شخص شروع به تولید محتوا کنید.

تصمیم بگیرید که از کدام انواع بازاریابی محتوایی می‌خواهید استفاده کنید

در این مرحله، با توجه به اهداف خود و پرسونای مخاطب باید انواع بازاریابی محتوایی که مناسب‌ کارتان است را برگزینید. هرچه از انواع بیشتری از محتوا استفاده نمایید شانس بیشتری برای موفقیت دارید. می‌توانید از انواع مختلف مانند محتوای متنی، صوتی، ویدئو و… استفاده نمایید؛ البته در آغاز، ممکن است یک یا دو نوع از تولید محتوا را برگزینید که اشکالی ندارد. می‌توانید به مرور بر میزان آن‌ها‌ بیفزایید.

یک استراتژی بازاریابی محتوایی تنظیم کنید

مدت معینی را درنظر بگیرید و برای آن برنامه‌ریزی کنید. برای تمام مراحل از ایجاد محتوا تا انتشار و کسب وفاداری مخاطبان استراتژی داشته باشید. کلمات کلیدی که توسط کاربران، بیشتر جست‌وجو می‌شود را شناسایی و از آن‌ها استفاده کنید. سعی کنید سرنخ‌های بیشتری تولید کنید. سرنخ (Lead) ، شخص یا سازمانی‌ست که به محتوای شما علاقه نشان می‌دهد و احتمال اینکه از شما خرید کند بالاست. پس از این که مشتری‌ها از شما خرید کردند رهای‌شان نکنید. آن‌ها را به شیوه‌های مختلف خوشحال‌ کنید و فراتر از انتظارشان عمل نمایید تا به هواداران برندتان تبدیل شوند.

استراتژی و نحوه‌ی عملکرد خود را بازبینی نمایید

همواره عملکردتان را بسنجید؛ مخصوصن پس از اینکه مدت معین برنامه‌ریزی‌تان پایان یافت باید بررسی کنید که تا چه میزان به اهدافتان دست یافته‌اید. پس از سنجش عملکردتان شاید به این نتیجه برسید که تغییراتی در استراتژی خود اعمال کنید. برای سنجش عملکرد در بازاریابی محتوایی، باید مواردی مانند ترافیک وب‌سایت، نرخ تبدیل سرنخ به مشتری، نرخ بازگشت سرمایه‌ (ROI مخفف عبارت Return on investment) و… را ‌اندازه‌گیری کنید؛ البته انتخاب اصلی‌ترین شاخص به هدف‌تان و اینکه در کدام مرحله از کار هستید بستگی دارد.

انواع بازاریابی محتوایی را بشناسیم

برای بازاریابی محتوایی باید با انواع بازاریابی محتوایی آشنا باشید تا بتوانید بهترین انواع آن را با توجه به پرسونای مخاطب، خدمات، محصولات‌ و استراتژی‌تان به کار ببرید.

1. پست‌های وبلاگی (Blog posts)

پست‌های وبلاگی از اصلی‌ترین شیوه‌های بازاریابی محتوایی هستند. یکی از انواع کم هزینه که با تداوم در آن می‌توانید مخاطبان زیادی جذب کنید و در طولانی مدت، موجب ماندگاری نام برندتان خواهد شد. وبلاگ‌نویسی شیوه‌ای برای اثبات تخصص‌تان است. کوشش کنید محتوایی انتشار دهید که هم از نظر مخاطب جذاب باشد که آن را تا انتها دنبال کند و هم از نظر سئو بهینه باشد. کلمات کلیدی که توسط کاربران جست‌وجو می‌شود را جایی برای خود ثبت کنید تا از آن‌ها استفاده نمایید. همچنین به سایت‌های با رتبه‌بندی بالا لینک دهید. سرعت بارگذاری سایت‌تان نیز از موارد مهمی‌ست که باید به آن‌ توجه داشته باشید.

2. ویدئوها (Videos)

محتوای ویدئویی یکی از پرطرفدارترین انواع بازاریابی محتوایی است. می‌توانید از محتوای ویدئویی در وبسایت شخصی خود، یوتیوب، تیک‌تاک، اینستاگرام، آپارات و… استفاده کنید. در ویدئوها امکان زیادی برای ایجاد ارتباط عمیق با مخاطب فراهم است. خلاقیت خود را به کار بگیرید و منحصربه‌فرد باشید. انواع ویدئوها از جمله ویدئوهای کوتاه با محتوای کاربردی و جذاب، ویدیوهای طولانی مدت که در آن‌ها داستان‌تان را تعریف می‌کنید یا آموزشی را ارائه می‌دهید، مصاحبه‌ها و… همه در جذب مخاطب بسیار موثرند.

3. کتاب‌های الکترونیکی (Ebooks)

به وسیله‌ی کتاب‌های الکترونیکی می‌توانید اطلاعات جامع و مفیدی را به مخاطبان ارائه دهید. کتاب‌های الکترونیکی شیوه‌ای عالی برای به‌کارگیری تخصص‌تان است. برای دانلود کتاب الکترونیکی، از مخاطبان بخواهید که در فرمی نام و ایمیل خود را ثبت کنند؛ اینگونه می‌توانید سرنخ‌های جدیدی تولید کنید.

4. مطالعات موردی (Case studies)

برای این که به مخاطبان‌تان نشان دهید که واقعن می‌توانید در جهت رفع مشکلات‌شان به آن‌ها کمک کنید از مطالعات موردی استفاده نمایید. داستان واقعی اشخاص یا مشاغلی را به اشتراک بگذارید که مشکلاتی داشته‌اند و با کمک شما مشکلات‌شان حل شده است. در این نوع محتوا، کارآمدی محصولات و خدمات‌تان ثابت می‌شود. مطالعات موردی از بهترین روش‌های اعتمادسازی‌ست‌ و برای تبدیل مخاطبان به سرنخ تأثیر زیادی دارد.

5. چک‌لیست‌ها (Checklists)

ارائه‌ی یک محتوای فهرستی به عنوان راهنمایی کاربردی برای مخاطبان بسیار مفید است. به کمک چک ‌لیست‌ها کاری از قلم نمی‌افتد و می‌توان امور را به صورت منظم انجام داد. برای چک‎لیست‌‌تان عنوانی برگزینید که نمایشگر اهداف ‌چک‌لیست باشد. همه‌ی امور حتا کوچکترین کارهای مهم را بنویسید. می‌توانید برای انجام کارها چک‌لیست زمانی را نیز در نظر بگیرید. هر کاری که انجام می‌شود باید به گونه‌ای علامت‌گذاری شود؛ مثلن باید روی آن خطی کشید یا کنار آن علامتی زد.

6. نظرات و دیدگاه‌های مشتریان (Testimonials and reviews)

نظرات و توصیفات مشتریان‌ درباره‌ی خدمات یا محصولات‌تان برای تولید سرنخ‌های جدید اهمیت زیادی دارد. دیدگاه‌های مشتریان می‌تواند در متقاعد‌سازی مخاطبان برای خرید از شما و اعتمادسازی مؤثر باشد. این نوع محتوا چون توسط مشتریان تولید می‌شود برای شما زحمت و هزینه‌ای ندارد.

7. ایمیل‌ها (Email marketing)

بازاریابی توسط ایمیل و ارسال خبرنامه‌ها یکی از انواع بازاریابی محتوایی است که برای آگاهی‌بخشی درباره‌ی برندتان، ماندگاری در ذهن مشتریان فعلی و ایجاد مشتریان جدید به کار برده می‌شود. خبرنامه‌های‌ خود را به سرنخ‌های‌تان ایمیل کنید. به آن‌ها پیشنهادهای خرید با مهلت محدود بدهید تا به خرید کردن ترغیب‌ شوند. اگر سرنخی سبد خرید نیمه‌کاره دارد با ایمیل به او یادآوری کنید تا سبدش را کامل و از شما خرید کند. برای مشتری‌های‌تان ایمیل‌های تبریک تولد بفرستید. اهداف کسب‌وکارتان را مشخص و یک استراتژی برای بازاریابی توسط ایمیل طراحی کنید و طبق استراتژی‌تان پیش بروید. نتایج استراتژی خود را حتمن بررسی کنید تا بدانید چقدر سودمند بوده است و اگر لازم است در روش‌تان تغییراتی دهید.

8. راهنماها (Guides and How-Tos)

یکی از تکنیک‌های بازاریابی محتوایی این است که راهنمای کار یا دوره‌های آموزشی درباره‌ی محصولات یا خدمات‌‌تان عرضه کنید تا مشتریان مطمئن شوند که پس از خرید با مشکل مواجه نخواهند شد و با خیالی آسوده از شما خرید ‌کنند.

9. اینفوگرافیک‌ها (Infographics)

اینفوگرافیک‌ها به عنوان نوعی محتوای تصویری یکی از انواع بازاریابی محتوایی هستند. بسیاری از افراد، هنگام گشتن در وبسایت‌ها نگاهی کلی به پست‌ها‌ می‌اندازند. اینفوگرافیک‌ها برای ترغیب‌ این افراد به مطالعه‌ی مطالب‌تان بسیار موثرند و همچنین پست‌های وبلاگ‌تان را از یکنواختی خارج می‌کنند. مخاطبان از طریق این نوع محتوا اطلاعاتی مفید را در زمانی اندک کسب می‌کنند برای همین است که از اینفوگرافیک‌ها استقبال می‌شود. اینفوگرافیک‌ها برای ارائه‌ی آمار و رویداد‌ها نیز کاربرد دارند. این روش یکی از انواع کم هزینه‌ی بازاریابی محتوایی است. از اینفوگرافیک‌ها می‌توانید در شبکه‌های اجتماعی مانند اینستاگرام، توییتر، فیسبوک و… نیز استفاده نمایید؛ سپس کارایی‌شان را در هر کدام از شبکه‌های اجتماعی بسنجید تا بدانید انتشار این نوع محتوا در کدام‌شان بازدهی بیشتری دارد.

10. رویدادها و محتواهای تعاملی (Interactive events and contents)

یکی از تکنیک‌های بازاریابی محتوایی ایجاد ارتباط دوطرفه با مخاطبان است. برای تعامل با مخاطبان می‌توانید بازی‌ها یا آزمون‌هایی طراحی کنید تا علاوه بر سرگرمی تصمیم بگیرند کدام محصول‌تان را انتخاب نمایند. همچنین می‌توانید با برگزاری وبینار به صورت زنده با مخاطبان در ارتباط باشید و به پرسش‌ها‌ی‌شان پاسخ دهید؛ سپس آن را بارگذاری کنید تا کسانی که در وبینار نبوده‌اند نیز از آن استفاده نمایند. برای اینکه در هر زمان بتوانید پرسش‌های مخاطبان را به سرعت پاسخ دهید باید پشتیبانی آنلاین داشته باشید. خوب است که قسمتی برای گفت‌و‌گوی خصوصی نیز در وبسایت خود قرار دهید؛ حتا می‌توانید از ربات‌های گفتگو نیز استفاده کنید. در شبکه‌های اجتماعی نیز پاسخگوی پرسش‌های مخاطبان‌تان باشید.

11. مصاحبه‌ها (Interviews)

از طریق مصاحبه‌ها مخاطبان زیادی جذب می‌شوند. می‌توانید با سایر وب‌سایت‌ها ارتباط ایجاد کنید و به آن‌ها لینک دهید. این نوع محتوا سبب شهرت برندتان خواهد شد.

12. فهرست‌ها (Listicles)

فهرست‌ها یکی از محتواهای محبوب مخاطبان‌اند؛ زیرا توسط تیتر‌ها بخش‌بندی شده‌اند. برای ایجاد فهرست‌، موضوع خود را برگزینید. کلمات کلیدی را شناسایی کنید. تیتر‌ها را بنویسید. در ابتدای متن، مقدمه و در انتهای آن جمع‌بندی داشته باشید. پس از کامل کردن ساختار فهرست به نوشتن در مورد هر یک از تیترها بپردازید.

13. پادکست‌ها (Podcasts)

روزبه‌روز به طرفداران پادکست‌ها افزوده می‌شود. افراد با گوش دادن به پادکست‌ها می‌توانند از زمان خود استفاده‌ی بهتری داشته باشند. مردم در مسیر رفت‌وآمد، هنگام کارهای خانه، پیاده‌روی و… پادکست گوش می‌دهند. می‌توانید آموزش‌ها، داستان‌ها و تجربیات‌تان‌ را در قالب پادکست به اشتراک بگذارید. مصاحبه‌ها‌ نیز محتوای مناسبی برای پادکست‌ها هستند.

14. پست‌های شبکه‌های اجتماعی (Social media posts)

امروزه، افراد بسیاری با سنین مختلف از شبکه‌های اجتماعی استفاده می‌کنند. بررسی کنید که مخاطبان شما بیشتر در کدام شبکه های اجتماعی فعالیت دارند. محتوای خود را با توجه به هر شبکه‌ی اجتماعی و مختص آن طراحی کنید. می‌توانید از لینک‌دهی‌ها نیز استفاده نمایید. به طور مثال، لینک محتوای جدید وبسایت‌تان را در شبکه‌های اجتماعی به اشتراک بگذارید. شبکه‌های اجتماعی به گونه‌ای طراحی شده‌اند که پست‌های مورد علاقه‌‌ی مخاطبان را در معرض دیدشان قرار می‌دهند؛ بنابراین شانس زیادی برای جذب مخاطبان هدف‌تان وجود دارد.

15. محتوای ایجاد شده توسط کاربر (User-Generated Content)

UGC (مخفف User-Generated Content) به معنای محتوای تولید شده توسط کاربر به هر شکلی از محتوا مانند متن، تصویر، ویدئو و… که توسط کاربران منتشر می‌شود، می‌گویند. برای مثال هنگامی که مخاطبان‌تان در تصاویرشان شما را تگ می‌کنند یا ویدئویی در حال باز کردن جعبه‌ی محصولات‌تان یا استفاده از آن‌ها منتشر می‌کنند، از این نوع محتوا استفاده می‌شود. برای افزایش تولید این محتوا، هشتگ برند خود را بسازید و نشر دهید. مخاطبان را به اشتراک‌گذاری هشتگ‌تان دعوت نمایید و محتواهای جذابی ایجاد کنید تا پست‌های‌تان بیشتر بازنشر شوند.

16. وبینارها (Webinars)

وبینارها می‌توانند یکی از روش‌های بازاریابی محتوایی برای شما باشند. در وبینارها می‌توانید مطالب‌تان را به مخاطبان آموزش دهید و جلسات پرسش و پاسخ نیز برگزار کنید. خوش‌قول باشید و دیرتر از زمانی که وعده داده‌اید حاضر نشوید. وبینارها روشی مفید برای ایجاد ارتباطی دوستانه با مخاطبان و افزایش محبوبیت‌تان است.

17.کاغذهای سفید (White papers)

کاغذهای سفید یکی از انواع بازاریابی محتوایی با محتوای طولانی و پر از داده‌ها و مطالب فشرده‌اند. برای طراحی صفحه‌های سفید، صفحه‌آرایی و انتخاب فونت مناسب را در نظر داشته باشید. صفحات سفید بستری مناسب برای ارائه‌ی تحقیقات در زمینه‌ی تخصصی‌تان است. همچنین می توانید از نمودارها و داده‌های معتبر نیز استفاده نمایید. نیازهای مخاطبان را مطرح کنید و نشان دهید که برند شما می‌تواند بهترین پاسخ برای نیاز‌های‌شان باشد.

18. میم‌ها (Memes)

میم‌ها محتواهای سرگرم‌کننده و طنزآمیزی‌اند که در جهان طرفدار زیادی دارند. این محتواهای خلاقانه، معمولن، به سرعت و به مقدار بسیار زیادی بازدید می‌خورند و بازنشر و پخش می‌شوند. میم‌ها می‌توانند در قالب‌های مختلف مانند تصاویر، ویدئوها، گیف‌ها، متن‌ها و یا ترکیب یکی از قالب‌های مذکور به همراه متن ارائه شوند. اگر این شیوه با برندتان تطابق دارد پیشنهاد می‌شود که از آن استفاده کنید.

19. اینفلوئنسر مارکتینگ (Influencer marketing)

برای بازاریابی محتوایی می‌توانید با اینفلوئنسر‌ها همکاری کنید. این روش سبب ایجاد اعتماد افراد به برندتان، افزایش تولید سرنخ‌های جدید و تبدیل سرنخ‌های بسیاری به مشتری می‌شود.

جمع‌بندی

در این مقاله کوششم این بود که انواع شیوه‌های تولید محتوا را به شما معرفی کنم. انتخاب انواع بازاریابی محتوایی که مناسب برندتان باشد بستگی به محصولات یا خدمات‌، پرسونای مخاطب‌، میزان سرمایه‌ و استراتژی شما دارد. درست است که بازاریابی محتوایی یک روش سرمایه‌گذاری طولانی‌مدت است اما نتایج آن فوق‌العاده خواهد بود. طبیعی‌ست که در آغاز راه، مخاطب و فروش کمی داشته باشید اما با تداوم در آن پیشرفتی شگفت‌انگیز خواهید کرد. بنابراین پیشنهاد می‌شود که هرچه زودتر بازاریابی محتوایی را بیاغازید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *